La Fundació Alícia compromesa amb la promoció del Gall del Penedès
L’acte de presentació del Pla estratègic de promoció del Gall del Penedès va comptar amb la presència d’Enric Ferré, President del Consell Regulador de la IGP Gall del Penedès, el president del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, Xavier Lluch; el conseller comarcal d’Agricultura i Medi Rural, Pere Soler; la regidora de Turisme de l’Ajuntament de Vilafranca, Dolors Rius, i el director de la Fundació Alícia, Toni Massanés.
Toni Massanés va explicar un dels motius pels quals avui dia els cuiners, els restaurants i la cuina de qualitat en general, han adquirit tant de protagonisme: perquè “són prescriptors del bon menjar i dels productes de qualitat. Com que hem perdut el contacte amb el món de la pagesia, necessitem algú que ens digui d’on provenen els aliments, quines qualitat tenen i com s’han de cuinar”. A més, la percepció del bon gust dels aliments està relacionada també amb el fet de saber que han estat ben elaborats: “si sabem que una bèstia ha estat ben criada, la trobem més bona de gust. Per tant, el bon gust és un reflex del valor nutricional i sostenible”.
La Fundació Alícia, treballa amb els millors xefs i amb nombrosos professionals de disciplines paral·leles a la Gastronomia, per analitzar i posar en valor els productes alimentàries de qualitat; la seva perspectiva global té en compte des de la preservació de la biodiversitat, la producció de proximitat o el reequilibri territorial, fins a la nutrició i la forma de cuinar els productes per potenciar les seves característiques organolèptiques i nutricionals diferencials: “hem de saber que es cuina diferent un gall, si ha estat criat en llibertat”.
Dolors Rius, en nom de l’Ajuntament de Vilafranca, va afirmar que el Gall del Penedès ha de ser el producte autòcton per antonomàsia: “té una estètica fantàstica i ens representa, ens ajuda a promocionar el territori. Per això estem entusiasmats amb el suport de la Fundació Alícia, perquè el seu prestigi serà un detonant perquè el Gall sigui conegut a tot arreu”.
Xavier Lluch i Pere Soler, en representació del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, van coincidir que el suport de la Fundació Alícia serà determinant a l’hora de donar a conèixer el Gall del Penedès als restaurants, les botigues i els consumidors finals. Pere Soler va afirmar que “un objectiu molt important és desestacionalitzar el consum del Gall del Penedès: ara es compra sobretot per Nadal i la Festa Major, però si els restauradors el posen a les seves cartes ens acostumarem a menjar-ne tot l’any”. Xavier Lluch va dir que “un segon objectiu molt important és ampliar el mercat: apostar perquè sigui un producte de proximitat de tota la Vegueria del Penedès, que és un mercat prou gran, i mirar cap a Barcelona, que és un mercat immens”.
En el marc de la presentació i com a acció de suport a aquesta estratègia, el Consell Regulador de la IGP Gall del Penedès és des d’ahir dimarts el darrer integrant del Consorci de Promoció Turística del Penedès; el seu president, Enric Ferré, i el president del Consorci, Sergi Vallès, van signar el conveni d’adhesió al Consorci.