Creix la implicació dels municipis en l'estratègia turística del Penedès
Creix la implicació dels municipis en l'estratègia turística del Penedès
11 municipis de l’Alt Penedès ja disposen del servei de tècnic de turisme compartit que impulsa el Consorci de Promoció Turística del Penedès
Avui s’ha presentat a la seu del Consorci de Promoció Turística del Penedès el servei de Tècnic de Turisme Compartit als ajuntaments. L’acte ha comptat amb la presència del President del Consorci, l’equip de Tècniques de Turisme Compartits i representants municipals.
El 2017 es gesta el projecte per donar resposta a la necessitat de municipis -sobretot petits-, de disposar de mans qualificades per a la gestió turística. Així neix el programa del Tècnic de Turisme Compartit, un servei que té objectiu donar suport municipal en estratègia, planificació, gestió i promoció turística. Així doncs, aquest reforça i fomenta el treball colze a colze i en xarxa, tant entre els municipis, com amb el consorci.
Riera reconeix l’encert de la posada en marxa d’aquest servei que el consorci va iniciar al 2017, i, alhora valora positivament el creixement progressiu que ha tingut aquest projecte que actualment compta amb 11 municipis implicat. En aquest període ha passat de donar servei 35h/setmana amb 1 tècnic, a donar servei 91h/setmana amb 3 tècnics.
Els municipis participants actualment són: Castellet i la Gornal, Castellví de la Marca, Les Cabanyes, Mediona, Olèrdola, Sant Martí Sarroca, Sant Pere de Riudebitlles, Sant Quintí de Mediona, Torrelavit, Torrelles de Foix, Vilobí del Penedès. De fet, aquesta realitat és un reflex de l'evolució que està fent el Penedès. Fa uns anys no hi havia regidors de turisme, ara ja podem dir que la majoria de municipis en tenen.
I en conseqüència, cada vegada són més els que incorporen la gestió de l’activitat turística, i aposten per fer-ho a través professionals del sector. Segons Riera, l’objectiu és aconseguir que no hi hagi cap municipi al Penedès sense un tècnic de turisme, fet que ens reforçarà com a destinació.
Carla Coca, que ha parlat en nom de les tècniques del projecte, ha explicat com treballen de manera adaptada i seguint els ritmes de cada municipi i la seva realitat. Per a cadascun tracen plans d’actuació que es divideixen en diferents àmbits: la planificació i participació (plans d’acció, plans estratègics i mecanismes de participació com les taules de turisme) , el territori i les infraestructures turístiques (senyalització,
infraestructures, embelliment del municipi) , el producte turístic (rutes, visites guiades, propostes d’activitats) i la promoció, comunicació i comercialització (accions de difusió, captació de visitants i venta de productes).
Per ajudar a visualitzar aquesta feina, s’han explicat algunes de les accions i projectesque s’han treballat o estan en curs. En el cas d’Olèrdola, es va crear Vestigis d’Olèrdola, una proposta que a través de 5 rutes et porta a descobrir el municipi d’Olèrdola, tot jugant amb el mòbil, o es va crear una nova proposta que permet visitar la Torre de Moja.
Un altre proposta és el Ton de les Dous, un pagès de Torrelles de Foix, que proposa recórrer el nucli del poble tot jugant i seguint pistes, alhora que ens descobreix tot el que podem fer al municipi. També s’ha treballat en una campanya per fomentar la sostenibilitat turística i l’actitud responsable per part dels visitants que visiten els espais naturals del municipi, a les Valls i les Dous.
Una actuació amb molts punts similars s’ha fet a Sant Quintí de Mediona, a les Deus. En aquest municipi també s’ha millorat el guió de la visita a les grutes de les Deus o al nucli antic i se n’ha creat una de nova. Mediona ha treballat de la mà del teixit local, la comunicació turística tot creant el canal d’instagram turístic i la marca La Vall de Mediona i en breu es farà el llançament d’un vídeo promocional del municipi.
El Castell ha estat protagonisme en les accions que s’han fet a Sant Martí Sarroca. S’ha posat a disposició dels visitants un visita autoguiada, que compta amb diversos vídeos que l’enriqueixen, i també s’ha millorat la visita guiada que comptarà amb la visita a un element més,, per tant, es visitarà el castell, l’església i també la cisterna.
Castellet i la Gornal ha posat a disposició la visita autoguiada “Castellet Encantat” que enllaça amb un recorregut a peu 7 figures a escala real i bidimensionals que ens apropen a la història dels oficis i les tradicions d’aquest indret.
Pel que fa Castellví de la Marca, amb la restauració del Castellot, es preveu crear i oferir-hi visites guiades.
El Centre de Benvinguda de Vilobí del Penedès, és una de les actuacions destacades d’enguany, un espai que tindrà com a objectiu acollir als visitants i obrir les portes al Parc dels Talls, sent el punt de trobada i inici de les activitats i propostes d’oferta turística de Vilobí del Penedès.
A Sant Pere de Riudebitlles, destaquen les feines per a la museïtzació del Molí del Cal Xerta molt vinculat al Camí del Riu, així com, la millora de la senyalització dels punts d’interès del nucli antic, recentment restaurat. La dinamització del Centre d’Interpretació de l’Aigua de Torrelavit, junt amb la connexió d’aquest també amb el Camí del Riu.
Les Cabanyes, tot i ser la última incorporació -el passat mes de desembre-, ja s’està treballant per dinamitzar les visites a l’Església de Sant Valentí.
El projecte de Tècnic de Turisme Compartit és possible gràcies al cofinançament entre el Consorci i els diferents ajuntaments participants, tal i com ha comentat Ramon Riera durant la roda de premsa, és important aquest treball en xarxa per aconseguir un desenvolupament turístic del territori cohesionat i competitiu.